:: PROJEKAT
Mon – 26 Izgradnja Osnovne škole u Sukuruću kod Tuzi
:: DONATOR
Ministarstvo inostranih poslova Savezne Republike Njemačke
:: REALIZACIJA / BUDŽET
Septembar 2003. :: € 60.000
:: KRATKO PREDSTAVLJANJE PROJEKTA
Osnovno školsko obrazovanje je od velikog značaja za budućnost djece kao i za budućnost države u kojoj žive. To važi za razvijene države kao što je Njemačka – ali još više za države koje se nalaze u prelaznoj fazi sa velikim ekonomskim i socijalnim problemima. Crna Gora, jedna od dvije republike Državne zajednice Srbije i Crne Gore, je takva država – podijeljena u svojoj želji za nezavisnošću – i u kojoj se ekonomski problemi čine nerješivim. Godine rata i međunarodne sankcije, dolazak izbjeglica i raseljenih lica u velikom broju, emigracija mladih i obrazovanih lica kao i prelazak sa socijalizma na ekonomski orijentisano tržište i s tim povezano ekonomsko propadanje, takođe su negativno uticali na obrazovni sistem u Crnoj Gori.
Došlo je praktično do obustava javnih investicija. Neophodne mjere za održavanje nijesu mogle da se sprovedu, tako da se jedan veliki broj škola nalazi u veoma lošem stanju. U zadnje dvije godine jedan mali broj škola je mogao da se sanira uz pomoć međunarodne podrške, između ostalog, i njemačke Vlade u okviru Pakta za Stabilnost za Jugoistočnu Evropu (HELP je u okviru projektnog partnerstva između Ulcinja i Wülfratha i Kotora i Kehl am Rheina renovirao više škola u spomenutim crnogorskim gradovima). Ipak postoji dug spisak školskih zgrada, koje bi trebalo hitno sanirati, tako da se ne može predvidjeti kada bi se mogli sprovesti samo oni najneophodniji radovi. Ali je izuzetno važno obezbijediti obrazovni sistem koji funkcioniše da bi se omladini pružila perspektiva i da bi se dobili dobro obrazovani kadrovi. Oni bi kasnije predstavljali osnovu za dalju ekonomsku obnovu.
Prema studiji UNICEF-a od decembra 2001. godine. u Crnoj Gori postoji 212 škola. Od toga su 167 osnovne škole, koje pohađaju 76.000 učenika; 31 su srednje škole, u koje idu 31.000 učenika; 7,9 % učenika moraju ići u škole, koje jos nijesu završene. Prema podacima Ministarstva za obrazovanje Crne Gore u Crnoj Gori ukupno oko 80 % škola treba hitno sanirati. Potrebna sredstva daleko prevazilaze mogućnosti Ministarstva za obrazovanje Crne Gore. Iz tog razloga studija UNICEF-a preporučuje međunarodnu pomoć za finansiranje obrazovanja u osnovnim školama.
Nacionalne manjine imaju pravo na se obrazuju na maternjem jeziku. Radi teške finansijske situacije i pored velikih potreba širom države, za škole za manjine teško je dobiti prioritet kod investicija iz javnih fondova. Iz tog razloga sredstva se nijesu dodijelila ni za školu u Sukuruću. Školu, u čijoj okolini živi oko 1.500 ljudi, pohađaju pripadnici albanske manjine. Učenici dolaze iz Tuzi (opština nedaleko od Podgorice) koja se nalazi blizu albanske granice.
Građani spomenute opštine su iz sopstvenih sredstava i uz podršku američkih organizacija IRD und CRS započeli izgradnju škole. Škola je skromna građevina sa samo dvije prostorije. Sada se grade još dvije učionice, zbornica i sanitarni čvor. Međutim, zbog nedostatka sredstava krajem 2002. godine došlo je do obustave izgradnje.
HELP želi, da se uspješno završi inicijativa i samodoprinos građana i da se obezbijede stabilni uslovi za život, kako bi porasle šanse za jednu bolju bodućnost djece. Iz tog razloga je HELP zatražio sredstva kod njemačkog Ministarstva za inostrane poslove. Sredstva su odobrena u avgustu 2003. godine. Tako su stvoreni uslovi da se osnovna škola u Sukuruću izgradi.
Najneophodniji radovi su:
• Ugradnja prozora i vrate
• Malterisanje
• Postavljanje podova (parket) i ugradnja plafona
• Keramičarski radovi
• Vrata (izunutra) i stolarski radovi
• Molersko-farbarski radovi
• Grijanje i izgradnja prostorije za grijanje
• Sanitarne instalacije
• Elektro instalacije
Za potrebne radove opredijeljeno je ukupno 60.000 €.