21. 9. 2020
Naučiti djecu koja su to prava koja su im zagarantovana Ustavom Crne Gore i svim međunarodnim konvencijima o ljudskim pravima, kako se i uz čiju pomoć izboriti za njih ako su nekome uskraćena, šta je diskriminacija i kako se boriti protiv nje, šta sve čini identitet i kako se gradi i razvija, šta je to kulturno i istorijsko nasljeđe i kako ga njegovati, koje sve opasnosti vrebaju djecu i tinejdžere tokom odrastanja, teme su o kojima su prošle sedmice treneri za vršnjačaku edukaciju Jelena Fuštić iz Foruma-mne i Elvis Beriša iz romske NVO mladih „Koračajte sa nama –Phiren Amenca“ obučavali 15-tak mladih romko-egipćanskih (RE) tinejdžera, koji upravo počinju srednjoškolsko obrazovanje, iz Berana, Nikšića i Podgorice.
Petodnevna radionica –ljetnji edukativni kamp za mlade su zajednički organizovali Help i Phiren Amenca, a održana je na Njegušima, opština Cetinje.
Riječ je o dijelu projekta “ Nevladine organizacije u akciji promocije i zaštite ljudskih prava Roma i Egipćana u Crnoj Gori“ koji finansira Evropska Komisija – Evropski instrument za demokratiju i ljudska prava (EIDHR).
Help-u je partner na realizovanju ovog projekta romska organizacija mladih „Koračajmo zajedno Phiren Amenca“.
Jelena Fuštić neformalni edukator iz Foruma-mne, kaže da su nam danas svima puna usta priče o ljudskim pravima, ali kada se zagrebe mnogi, ne samo djeca ne znaju niti koja su to njihova ljudska prava, niti obaveze.
„Terminalogija iz te oblasti je prilično neprilagođena, a pošto djeca najviše vremena provode na društvenim mrežama i na različitim medijima oni dobijaju sve informacije i čuju i o inkluziji, stategiji, ustavu i zakonu ali je sve to njima nepoznato ili nijesu skloni istraživanju takvih stvari, jer ne zvuči privlačno. A što se tiče formalnog obrazovanja, koliko god da imamo napretka i dalje je to ostalo na nivou toga da profesor priča o tome oni slušaju- jednostvno nije zanimljivo. E tu mi imamo priliku da kao omladinski radnici, ljudi koji se bave neformalnim obrazovanjem- da im to kroz različite interaktivne aktivnosti, kroz kvizove, igru i drugo približimo i prenesomo praktično ta znanja tako da bi ih upamtili i da im budu zanimljvija za razumjeti i da ostanu sa njima na pravi način“.
Elvis Beriša trener i izvršni direktor Phiren-Amence kaže da je zadovoljan sa grupom posebno zato što je najvećem broju učesnika ovo prvi put da učestvuju u na ljetnom edukativnom kampu i brzo su se adaptirali.
“Veoma sam zadovoljan sa grupom, prije svega zbog toga što nam je grupa koliko toliko raznolika, prije svega možda i zato što je većina učesnika prvi put na ovakvom vidu neformalne edukacije. Pokušali smo da radimo sa njima na temama koje su najzastupljenije u njihovom svakodnevnom životu, da nauče nešto o njihovim osnovnim ljudskim pravima kojih zapravo i nijesu svjesni – pravo na djetinstvo prije svega, koje vrlo često zaboravljamo. Program se nadovezuje i na teme iz svakodnevnog života, o čemu smo im pustili i filmove koje smo nakon toga skupa komentarisali. Film o prosjačenju im je bio posebno interesantan, aktivno su se uključili u dijalog i bili spremni da daju svoje stavove i mišljenja”.
Beriša ističe da mu je posebno važna interakcija sa djecom.
“Ono što je meni posebno drago je da, ukoliko se imali ili nijesu stavove i mišljenja o nečemu nakon svake prezentacije su kroz razgovor i interakciju gradili mišljenje i stavove što pokazuje da smo uspjeli da im približimo određenu oblast. Posebno je važno što su i učesnici koji su na početku bili malo više povučeni u međuvremenu kroz interakciju postali veoma aktivni ako ne i najaktivniji “.
Za Berišu je takođe veoma značajno to što su kroz radionicu tinejdžeri imali priliku da se upoznaju sa identitom i kulturom Roma kroz različite aktivnosti poput organizovanja kviza znanja o istoriji, jeziku i kulturi Roma.
„Cilj kampa je da oni jednog dana budu pokretači promjena u samoj romskoj zajednici. Veoma su mladi, na početku srednjoškolskog obrazovanja i sada je period kada treba da se utiče na njih da ne odustanu od formalnog obrazovanja a isto tako i da ih polako pripremamo za ulazak u vode aktivizma u lokalnoj zajednici. Očekujemo da na kraju imamo grupu koja će na drugačiji način nego do sada razmišljati kako da prepoznaju i identifikuju određene probleme kao i da razmišljaju o određenim rješenjima“.
Kako kaže Beriša, rezulat će biti čak i ako samo jedna osoba iz ove grupe od 15 uspje da se osnaži i motiviše da nastavi dalje, kroz formalno i neformalno obrazovanje sa nekim aktivizmom u svojoj zajednici.
I djeca su bila vrlo zadovoljna sa onim što su čuli i naučili tokom druženja i učenja na ljetnom kampu. Vrlo su spremni da nastave sa ovakvom vrstom edukacije.
Kako kažu, posebno im je drago što su naučili sve o pravima koja imaju, posebno o diskriminaciji, opasnostima od prosjačanja i ostalom.
Edin Šalja iz Nikšića nam je rekao da mu je ovdje jako dobro i da je prvi put na jednom ovakvom okupljanju, te da je puno naučio :
„Naučio sam sva prava, naučio sam i kako da se ponašam. Naučio sam sve o pravu na obarazovanje i vaspitanje, ali i opasnostima od dječjeg prosjačenja. Volio bih da opet dođem na ovakvu radionicu, bilo mi je zanimljivo“.
Elmedini Jašari iz Podgorice nije prvi put da učestvuje na neformalnoj edukaciji ovog tipa. Ona upravo počinje prvi razred srednje škole – upisala je srednju medicinsku, smjer kozmetičar.
„Mnogo volim ovakave radionice, dobijamo novo znanje ali isto tako upoznajemo novo društvo koje je jako dobro i sa kojim imamo novih uspomena i nova iskustava. Veoma su mi dobri ustisci, složni smo i uspjeli smo da organizujemo timski rad. Poseban utisak je na mene ostavio film o prosjačenju, o djeci i njihovim roditeljima u tome. Naučila sam kolika je odgovornost roditelja za djecu, mada sam to znala i ranije. Naravno imali smo nastavu o dječijim i ljudskim pravima i jako sam zadovoljna što su me zvali na ovaj kamp“.
Elmednina velika želja je da jednog dana i sama postane vršnjački edukator.
„To mi je velika želja, da to postanem pored posla koji ću raditi u budućnosti. Jer stvarno kad vidim vršnjačke edukatore koji rade sa nama, srećna sam. Zaista bih voljela u budučnosti da se bavim sa tim“.
Daut Džugatani je iz Podgorice, ima 15 godina završio je OŠ “Savo Pejanović“ i sada upisuje Mašinsku školu. Kaže da mu je bilo sve super.
„Sve, sve je baš super. Dosta smo toga naučili.Mene je posebno interesovala tema diskriminacije. Volio bih da učestvujem na još ovakavih radionica, a volio bih da i sam jednog dana postanem vršnjački edukator“ .
Osim naših trenera Elvisa i Jelene, o ljudskim i dječijim pravima kao i institucijama kojima se mogu obratiti ukoliko im zatraba, svojim vršnajcima je govorila i zlatni savjetnik ombudsmana Jasmina Beriša, o kojoj smo nedavno pravili priču koju možete pročitati ovdje.
U nastavku Vam prenosimo atmosferu sa petodnevnog druženja sa vršnjačkog edukativnog kampa na Njegušima.